Rakstos
Balvos jaunieši gaida savus mentorus
Ja Tev ir vismaz 25 gadi un vēlme atbalstīt jauniešus savā reģionā, kuriem trūkst ģimenes atbalsta, pievienojies “Mentor Latvia” brīvprātīgo mentoru kopienai – esi tas, kurš uzklausa, iedrošina un palīdz jaunietim spert nākamo soli.
Ko dara mentors:
* pavada laiku ar jaunieti, tiekoties klātienē, un sazinās attālināti;
* uzklausa, sarunājas un palīdz risināt ikdienas situācijas;
* iedrošina un palīdz apgūt jaunas lietas.
“Mentor Latvia” nodrošina apmācības un atbalstu visā procesā.
Atbalstīsim savējos – balsosim par Sintiju Velmi!
Vēl līdz 9.novembrim interneta vietnē primero.lv/xfaktors iespējams nobalsot par talantīgāko primero faktora dalībnieku, kuru vidū ir arī mūsu novada iedzīvotāja ar skatuves vārdu Sintija Velme. Primero kopā ar TV3 šovu #xfaktors rīko sociālo tīklu talantu šovu, kurā pēc balsojuma pirmās trīs vietas sadalīs 5000 eiro. Taču šī nav vienīgā balva. Kā atzīst Sintija, viņas vēlme ir balsojumā iegūt 1.vietu, lai piepildītu savu sapni: “Sirds, balss un spēks – tas ir mans ceļš un mana būtība. Šobrīd man ir iespēja uzstāties tikai pie sevis garāžā, tāpēc šis ir ļoti labs veids, kā, attālināti dziedot, varu nokļūt arī uz lielās skatuves. Tikai tāpēc man ir tik liela motivācija uzvarēt. Lai maziem sapņu solīšiem varētu sasniegt lielākus mērķus. Un, kā es saku savā pieteikumā, – no garāžas uz lielo skatuvi! Balsojiet par mani!”
Aicina pieteikties medus pasākumam
Tuvojas gada medainākais pasākums izglītības iestādēm – “Eiropas medus brokastis 2025”. Eiropas medus brokastis ir sociāli izglītojoša kampaņa, ko 2007.gadā aizsāka Slovēnijas biškopji, un 2013.gadā akcijai pievienojās arī Latvijas Biškopības biedrība. Akcija notiek visā Eiropā, bet novembra trešā piektdiena tiek atzīmēta kā “Eiropas medus brokastis”.
Latvijas Biškopības biedrība aicina pieteikt skolas pasākumam līdz 31.oktobrim. Pieteikuma anketu var atrast interneta vietnē www.medus.lv.
Medus brokastu diena dod iespēju Latvijas skolēniem satikties klātienē ar biškopi un uzzināt, kā rodas medus, noskaidrot, kāda ir medusbišu nozīme bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā, kā arī, protams, degustēt medu un iepazīt tā dažādās garšas. Šogad pasākumā piedalīsies vairāk nekā 60 biškopji, kuri viesosies Latvijas izglītības iestādēs, piedāvājot skolēniem iepazīties ar dažādām medus garšām, uzzināt par bitēm un biškopību. Pasākums sāksies 21.novembrī un ilgs līdz 12.decembrim.
Alda Bukša kriminālromānu “Brāļi” izdod igauņu valodā
Mūsu novadnieks, bijušais Balvu novada domes deputāts Aldis Bukšs nācis klajā ar lieliskiem jaunumiem – viena no Igaunijas vecākajām un lielākajām izdevniecībām “Eesti Raamat” laidusi klajā viņa kriminālromāna “Brāļi” tulkojumu igauņu valodā. Rakstnieks atzīst, – izdot “Brāļus” igauniski bija viņa sapnis jau ilgu laiku, tādējādi vairojot gan Balvu, gan visas Latgales atpazīstamību Igaunijā. Viņš pauž cerību, ka tas palīdzēs pievilināt arī igauņu tūristus mūsu novadam. Atgādinām, ka romāns “Brāļi” ir pirmais kriminālromāns, kas izdots gan latviešu literārajā valodā, gan latgaliešu rakstu valodā. “Brāļi” 2021.gadā saņēma Latgaliešu kultūras balvu “Boņuks 2020”, bet 2023.gadā Latvijas Radio izskanēja romāna radio iestudējums piecās sērijās. Līdz šim “Brāļi” tulkots lietuviešu un angļu valodās. Angļu valodā romāns ar nosaukumu “Brothers” pieejams e-grāmatas formā vadošajā e-grāmatu platformā Amazon.com.
Kas skolēnu vecākiem jāzina par mākslīgā intelekta vadlīnijām?
Liene Valdmane, Latvijas Drošāka interneta centra izglītības darba vadītāja: – Mākslīgais intelekts ir ienācis mūsu dzīvē strauji, nebaidīšos teikt – pat pārāk strauji, jo nav paspēts izvērtēt, saprast un lēnām iepazīt. Viena no jomām, kur par MI rīku izmantošanu ir pietrūcis visu iesaistīto pušu sarunu, ir izglītība, jo īpaši skolas vide.
Mūsu jaunā paaudze ir iemācījusies itin veikli rīkoties ar ChatGPT un citiem rīkiem, taču pedagogu vidū ir jūtama ne tikai fascinācija ar visu jauno – ir skolotāji, kuri kategoriski noliedz MI iesaisti izglītības procesā, minot argumentus par šo rīku radītajiem riskiem skolēnu domāšanas attīstībā, attieksmē pret zināšanām kopumā, kā arī citiem ētikas un drošības riskiem. Protams, ir vērojamas arī bailes, kas noraidošo attieksmi tikai pastiprina. Taču fakts paliek – MI rīki izglītības procesā ir klātesoši, tāpēc pēc skolēnu un skolotāju lūguma Latvijas Drošāka interneta centra vadībā ir izstrādātas vadlīnijas mākslīgā intelekta izmantošanai skolās. To izstrādē iesaistījās skolotāji, eksperti, kas strādā izglītības jomā ar šīm tēmām, pētnieki un arī skolēni. Vadlīnijas pēc būtības ir impulss diskusijām un pamats skolas noteikumu izstrādei par MI lietošanu mācību darbā. Lielos vilcienos raksturojot vadlīniju saturu, var teikt, ka skolēni drīkst lietot mākslīgā intelekta rīkus, taču ar ierobežojumiem – skolām būtu jāļauj tos izmantot kā palīgu mācībās, taču nekādā gadījumā MI rīkus nedrīkst izmantot, lai radītu atbildes pārbaudes darbos.
Vecākiem der zināt, ka MI lietošanas priekšnosacījums ir kritiskā domāšana, medijpratība, informācijas un digitālā pratība, kā arī nostiprinātas vērtības – atbildība un godīgums. Pirmkārt, tas ir akadēmiskais godīgums – skolēni nedrīkst iesniegt MI ģenerētu saturu kā savu darbu bez atbilstošas norādes. Bieži vien gan bērniem. gan pieaugušajiem ir kārdinājums ar MI palīdzību iegūto rezultātu uzskatīt par savu, tāpēc būtiski ir izskaidrot bērnam izglītības mērķi un skolēna lomu tā sasniegšanā, kā arī plaģiātisma jēdzienu, aicinot mākslīgo intelektu izmantot kā partneri konkrētam atbalstam, nevis kā savu aizstājēju mājas darbu pildīšanai, neuzņemoties atbildību par savām zināšanām.
Otrkārt, bērniem ir jāmācās kritiski izvērtēt MI sniegta informācija – ir jāpārliecinās, ka tā nav kļūdaina un neobjektīva. To bērns var paveikt tikai tad, ja pats ir zinošs, prot pārbaudīt informāciju, kā arī saprot MI rīku darbības principus. Tāpēc vecākiem ir svarīgi ar bērniem pārrunāt tādus jautājumus kā tehnoloģiju attīstība, kopā noskatīties kādu filmu par šo tēmu, pastāstīt, ko jaunu katrs ir dzirdējis, izmēģinājis, iepazīt kopā MI rīkus. Jautras sarunas var veidoties, iesaistot tajās arī tērzēšanas robotu. Kopā pavadīts laiks sniegs dziļāku izpratni par tehnoloģiju pasauli, kā arī stiprinās pārliecību par MI kā rīku, necilvēciskojot to un neradot ilūziju par labāko draugu vai gudrāko ģimenes locekli.
Treškārt, tāpat kā sociālo tīklu lietošanai, arī MI rīkiem ir noteikti vecuma ierobežojumi. Piemēram, lai izmantotu ļoti populāro ChatGPT, lietotājam jābūt vismaz 13 gadus vecam, un vecāku vai likumīgā aizbildņa piekrišana ir obligāta skolēniem vecumā no 13 līdz 18 gadiem.
Tāpat vecāku atbildība ir pārzināt izglītības iestādes MI izmantošanas noteikumus un veicināt savas atvases izpratni par to, kad un kā drīkst izmantot MI mācību procesā un ārpus tā. Protams, daudzās skolās MI izmantošanas noteikumi vēl nav izstrādāti, taču tas ir tikai laika jautājums. Aicinām izlasīt MI izmantošanas vadlīnijas, lai papildinātu savas zināšanas un izpratni par MI radītajām iespējām un riskiem izglītībā, kā arī savu atbildību par bērnu izglītību, lai pēc gadiem mēs nedzirdētu skaudru secinājumu: “Šī ir paaudze, ko uzaudzināja mākslīgais intelekts.”
Veiksmes prognoze
.


