1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
Lapa atjaunota:
08-12-2017
Vārdadienas šodien: Valdemārs, Valdis, Voldemārs

Kā Vientuļos muitas posteni būvēja

Līdz Jaungadam ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras un Latvijas valsts budžeta finansētās mērķprogrammas “Reģionālo un vietējo mediju atbalsta programma” atbalstu laikraksta “Vaduguns” lasītājiem atgādināsim par mūspusē nozīmīgiem notikumiem vēstures līkločos. Ne velti projekta nosaukums ir “Itai zemītei nedarāt pāri” (dzejnieka Antona Slišāna vārdi) - patriotisms nav tikai koncerti vai salūti pāris dienas gadā. Astoņu tematisko publikāciju galarezultātā taps nebijusi un unikāla dāvana - žurnāls-speciālizlaidums (tostarp kalendārs), ko kopā ar vienu no pirmajiem “Vaduguns” numuriem saņems ikviens 2018.gada laikraksta abonētājs, turklāt neatkarīgi no tā, vai avīzi abonējis uz mēnesi, vai gadu.

 

2017.gadā apritēja atjaunotās Latvijas muitas 27.gadadiena. Kopš tās pirmsākumiem pagājis vairāk nekā ceturtdaļgadsimts, kad tika sperti arī pirmie soļi muitas attīstībai mūspusē līdz modernam robežšķērsošanas vietas kompleksam mūsdienās.

Vientuļu muitas kontrolposteni atklāja 1990.gada 2.oktobrī, kas bija pirmais šāds postenis atjaunotajā Latvijas valstī. Nenovērtējama loma tā tapšanā bija pirmajam Vientuļu muitas kontrolposteņa un vēlāk arī Latgales reģionālās muitas priekšniekam Jurim Boldānam, kura vadībā uzcēla ne tikai muitas posteni Vientuļos, bet vēlāk arī muitas pārvaldes ēku Balvos.

Vai to gadu notikumi joprojām spilgtā atmiņā?
-Tolaik strādāju par autoinspekcijas priekšnieku un 1990.gada augustā saņēmu zvanu. “Jūs traucē Muitas departamenta vadītājs Aivars Saliņš,” teica zvanītājs klausules otrā galā. A.Saliņš piedāvāja satikties, un tikšanos norunājām nākamajā nedēļā, kad man sākās atvaļinājums. Devos uz Rīgu, piebraucu pie Ministru kabineta, kur mani sagaidīja Muitas departamenta vadītāja vietnieks Runcis. Tolaik ar pašu A.Saliņu netikāmies, jo tobrīd viņam vajadzēja būt Ministru padomes sēdē. Savukārt vadītāja vietnieks pastāstīja, ka vēlas man piedāvāt muitas kontrolposteņa priekšnieka amatu Vientuļos. Protams, jutos pagodināts, pateicos par piedāvājumu, bet atbildēju, ka iepriekš par iespējamo darbu muitā nebiju domājis un pirms lēmuma pieņemšanas jāpadomā. Atbraucu mājās, satikos ar tuvākajiem draugiem, tostarp Vladimiru Timofejevu. Viņš mani mudināja neatteikt piedāvājumam un bija pirmais cilvēks, kurš deva iedvesmu turpmākajiem darbiem. Neilgi pēc tam mani vēlreiz sazvanīja A.Saliņš, un drīzumā tikāmies Rīgā. Teicu, ka piedāvājumam nevēlos teikt nedz ‘jā’, nedz arī ‘nē’, bet to, ka tūlīt pat esmu gatavs ķerties klāt pie Vientuļu muitas posteņa būvēšanas un kadru komplektēšanas, apsolīju, ka izdarīšu pilnīgi noteikti!

Drīz tika dots starts pirmo posteņa pamatu būvēšanai?
-Atbraucu mājās, piezvanīju Antonam Bozovičam (kādreizējais “Vaduguns” darbinieks - aut.pieb) un teicu, ka būtu labi, ja viņš ar mani nedaudz pavizinātos. “Uz kurieni?” viņš jautāja. Atbildēju, ka jābrauc labu gabaliņu: “Uz Lazdiņē, muitas posteni uz Lietuvas – Polijas robežas!” Iepriekš man nebija nekādas pieredzes darbā muitā, tādēļ vēlējos aizbraukt un paskatīties, kāda tad ir muitas punktu struktūra. Antons neatteica, sēdāmies manā žigulītī un devāmies ceļā. Kad bijām klāt, mums priekšā bija PSRS robežsargi. Runāju atklātu valodu un pastāstīju, kādēļ esam atbraukuši. Bija ļoti nepatīkami dzirdēt, kad viens no robežsargiem naidīgi atbildēja: “Ko jūs domājat, ka jums kāds dos brīvību?” Turpināju runāt mierīgi, atbildēju, ka būs tā, kā būs, un teicu, ka vēlos parunāt ar muitniekiem. Robežsargs vairs neko neteica un aizveda pie muitniekiem. Lai arī viņi bija PSRS muitnieki, sarunas izvērtās krietni patīkamākas – viņi iepazīstināja ar muitas posteni, es pateicos, sēdāmies mašīnā un devāmies prom. Atbraucot mājās, sāku apzināt cilvēku loku, kuri varētu palīdzēt un iesaistīties muitas darbā. Pirmie palīgi bija Džeralds Šaicāns, Valdis Zeltkalns un jau minētie Vladimirs Timofejevs un Antons Bozovičs. Tā sākās ceļš pretī darbam muitā.

Radīt ‘kaut ko’ no ‘nekā’ droši vien nebija viegla “pastaiga”!
-Nebija nedz telefona, nedz elektrības. Arī laika bija ļoti maz, jo muitas posteni bija paredzēts atklāt jau 1.oktobrī – tikai pāris mēnešus pēc manas piekrišanas iesaistīties muitas darbā. Tomēr pamazām sāku plānot, cik lielu laukumu nepieciešams uzbūvēt Vientuļu muitas postenī, lai varētu nodrošināt transporta plūsmu uz abām pusēm, laukumu aizturēto automašīnu pārbaudei un citu nepieciešamo infrastruktūru. Pēc tam devos uz iestādēm ar lūgumu materiāli palīdzēt muitas posteņa būvniecībā. Droši vien ņemot vērā tā laika vispārējo nacionālo pacēlumu, iestādes nebija īpaši jāpārliecina, ka nepieciešams palīdzēt. Veda granti, lēja asfaltu, ierīkoja transformatoru, šlagbaumus un visu citu nepieciešamo. Darba bija patiešām daudz, bet laiks uz vietas nestāvēja. Paralēli daudziem citiem darbiem vēl vajadzēja tā dēvēto vagoniņu, kas kalpotu kā muitas posteņa administratīvā ēka. Bija apsolīts, ka vagoniņš būs, bet dažas dienas pirms posteņa atklāšanas piezvanīja Muitas departamenta vadītājs A.Saliņš, pateica, ka vagoniņa nebūs, un jautāja, vai nevaru ko darīt lietas labā? Stress bija liels, sākās skriešana pa dažādām organizācijām. Atklāti runājot, neatceros, kura no organizācijām Balvos palīdzēja, bet dabūjām vagoniņu uz dzelzs riteņiem. To uz Vientuļiem vilka kādas divas stundas! Kad beidzot tas nonāca Vientuļos, teicu puišiem, ka nu jāķeras pie darba – vagoniņš jākrāso, tapetes jālīmē. Rezultātā posteni atklāja 2.oktobrī, lai arī viss jau bija gatavs uz 1.oktobri. Tas bija liels notikums – ieradās daudzi žurnālisti gan no preses, gan televīzijas. Protams, ieradās arī Muitas departamenta vadītājs A.Saliņš, atveda divas tā dēvētās afgankas – PSRS armijas karavīru formas tērpus, kuri karoja Afganistānā. Sākotnēji nebija pieejams nepieciešamais skaits formas tērpu. Lai patiešām saprastu, kāds tolaik (ne)bija pamats tam, lai uzbūvētu muitas posteni un sāktu tajā strādāt, tas būtu jāpiedzīvo pašam.

Kā ritēja darbs muitā 1991.gadā - augusta puča laikā?
-Bija gadījums, kad pirms puča virs Vientuļu muitas posteņa apstājās krievu armijas helikopters un kādas piecas minūtes, kā saka, deva forsāžu. Mērķis acīmredzot bija psiholoģiski ietekmēt. Savukārt, kad 19.augustā sākās pučs, man piezvanīja no Vientuļu posteņa un teica, ka saņemts zvans no milicijas un pateikts, lai milicijas darbinieki brauc prom no posteņa. Ņemot vērā lēmumu no posteņa noņemt milicijas darbiniekus un to, kas puča laikā notika Maskavā, bija skaidrs, ka, iespējams, tūlīt viss juks un bruks. Piekodināju, lai muitnieki nepamet savas vietas, arī pats devos uz Vientuļiem. Rezultātā Vientuļi bija vienīgais muitas postenis Latvijā, kur muitnieki ne uz vienu minūti nepameta savas vietas. Kopumā 1991.gads bija ļoti dramatisks, jo posteņiem bieži uzbruka OMON (“Jāatvēl gods Balvu un Jēkabpils rajoniem, kur omonieši baidījās uzbrukt, jo zināja, ka saņems iznīcinošu atbildi” – informācija no Muitas Veterānu biedrības). Piemēram, biju devies uz Veclaicenes posteni. Kamēr sarunājāmies, piebrauca klāt PSRS militāro struktūru pārstāvji un, kā saka, nolika mūs gar zemi. Vēl joprojām atceros, kā šo brīdi, gandrīz uz ceļgaliem dubļos nometies, fotografēja žurnālists Aleksandrs Ņevzorovs (pazīstams PSRS un Krievijas žurnālists, kurš savulaik Atmodu Baltijā dēvēja par nacionālistu dumpi, kas jāapspiež, bet bēdīgi slaveno omoniešu zvērības - par varoņdarbu - aut.pieb.). Rezultātā vagoniņu aizdedzināja, bet mums pavēlēja skriet prom. Ko lai saka - tolaik katrs darīja savu darbu, katrs pildīja savas pavēles. Jāpiebilst, ka tieši caur Vientuļu posteni prom no Latvijas izbrauca pirmā PSRS armijas karaspēka daļa. Tolaik teica, ka brigādes komandieris pavēlēja izbraukt caur to posteni, kas bijis visgodīgākais.

 

Rekonstruētais postenis kā dāvana jubilejā
Šobrīd Vientuļu robežkontroles punktā strādā 54 robežsargi. Savukārt nākamā gada februārī apritēs 11 gadi, kopš Valsts robežsardzes Viļakas pārvaldes Vientuļu robežkontroles punktā priekšnieka amata pienākumus pilda Valērijs Vorobjovs. Viņš stāsta, ka pirms robežkontroles punkta rekonstrukcijas uz Vientuļiem brauca daudzas augstas amatpersonas. Savulaik Vientuļus ar savu klātbūtni pagodināja arī kādreizējais Valsts prezidents Valdis Zatlers, kura laikā tapa pirmais Vientuļu rekonstrukcijas projekts. Laika gaitā projektu arvien modernizēja un pilnveidoja, līdz pieņēma gala lēmumu uzsākt darbus. Turklāt interesants ir fakts, ka apmēram tajā pašā laikā, kad robežkontroles punktu nodeva ekspluatācijā, apritēja desmit gadu jubileja, kopš V.Vorobjovs Vientuļos pilda priekšnieka pienākumus. “Rekonstruētais robežkontroles punkts man un arī visiem pārējiem darbiniekiem bija kā dāvana. Agrāk darba telpas bija ierobežotas un lielā cilvēku kustība tajās bija traucējoša. Tagad telpas ir krietni plašākas, darbiniekiem ir savas darbavietas un viņi var koncentrēties un netraucēti pildīt savus dienesta pienākumus. Tas ir viens no lielākajiem rekonstrukcijas plusiem,” gandarīts par paveikto ir V.Vorobjovs.
Jāpiebilst, ka pirms rekonstrukcijas Vientuļos apkalpoja tikai vieglos transporta līdzekļus un pasažieru autobusus. Pēc rekonstrukcijas infrastruktūra Vientuļos ir pilnībā piemērota, lai apkalpotu arī kravu autotransportu. Tomēr, ņemot vērā ierobežojumus ceļu infrastruktūrai Pleskavas apgabalā, šobrīd caur Vientuļiem iespējama tikai kravu transporta līdzekļu ar pilnu masu līdz 9 tonnām kustība. Robežšķērsošanas vietas atvēršana kravas transportam bija arī viens no jautājumiem, ko apsprieda Valsts ieņēmumu dienesta un Krievijas Federācijas Federālā muitas dienesta vadītāju tikšanās laikā pagājušā gada aprīlī. Jautāts, kad Vientuļus varētu uzsākt šķērsot kravas transportlīdzekļi, V.Vorobjovs stāsta, ka pašlaik viņa rīcībā nav jaunas informācijas, kad Krievijas pusē notiks ceļa infrastruktūras uzlabošanas darbi, kas ir galvenais priekšnoteikums, lai kravas transportlīdzekļi varētu uzsākt kustību caur Vientuļiem. “Jebkurā gadījumā Vientuļu infrastruktūra tam ir pilnībā gatava. Kas attiecas uz kopējo automašīnu plūsmu caur Vientuļu robežkontroles punktu, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, tā samazinās. To var skaidrot ar iedzīvotāju samazināšanos Latgalē un jaunu cilvēku došanos dzīvot un strādāt citviet. Tāpat daļa cilvēku izmanto Grebņevas un Terehovas punktus, kur ir labāka ceļu infrastruktūra. Savukārt atgriežoties no Krievijas, cilvēki vairāk izmanto Vientuļu punktu, caur kuru var ātrāk nokļūt mājās,” skaidro V.Vorobjovs.
V.Vorobjovs robežsargiem novēl veselību, panākumus, izaugsmi un izturību, kas nepieciešama katru dienu. “Lai ikdienas darbs nepārvēršas rutīnā un būtu motivācija strādāt arvien labāk! Sargāsim savu valsti un robežu!” vēl V.Vorobjovs.

Sadarbojas ar robežsardzi
Vēstures līkločus piedzīvojis arī Zemessardzes 31.kājnieku bataljons, kas dibināts 1991.gada decembrī Balvos un 2016.gada nogalē svinēja 25 gadu jubileju.
Šobrīd bataljona štābs atrodas Alūksnē. Tas izvietots kopīgās telpās ar NBS Kājnieku skolu, un bataljona atbildības teritorija ir četri mūspuses novadi un Alūksnes un Apes novadi. 31.Kājnieku bataljona komandieris ir pulkvežleitnants Jānis Ritenis, savukārt bataljona 1.Kājnieku rotas komandieris ir kapteinis Guntars Mežals. Rotā savus pienākumus pilda mūspuses novadu zemessargi, kuri sadarbojas arī ar Valsts robežsardzi. Piemēram, šogad 1.Kājnieku rotas 30 zemessargi sadarbībā ar robežsardzes pārstāvjiem sekmīgi apguva zemessargu programmu “Zemessarga pienākumi un rīcība robežkontroles pagaidu atjaunošanas laikā uz iekšējām robežām”, iegūstot zināšanas par iekšējo robežu tiesisko regulējumu, zemessardzes kompetenci un uzdevumiem, iesaistoties robežkontroles atjaunošanas pasākumos, sakaru uzturēšanu un informācijas apmaiņu ar Valsts robežsardzes struktūrvienībām. 2017.gadā kopā ar Valsts robežsardzes pārstāvjiem notika arī teorētiskās nodarbības rotas atbalsta punktā Balvu muižā un praktiskās nodarbības apvidū. “Nepieciešamības gadījumā sniedzam atbalstu arī robežsargiem, piemēram, topogrāfijas vai ieroču apmācībā,” stāsta 1.Kājnieku rotas komandieris G.Mežals.

 

 

Laika prognoze

-2.8°C

Balvi

Pārsvarā mākoņains
Humidity: 97%
Wind: DA at 0 kmh
Otrdiena2°C/6°C
Trešdiena-3°C/3°C
Ceturtdiena-2°C/-1°C
Piektdiena0°C/1°C
KWeather is powered by Kaleidoscoop
Sesta judze
vadi

Veiksmes prognoze

Pirmdiena

Pragmatiskajā pirmdienā nepalīdzēs sapņošana un lidināšanās mākoņos. Būs vien jādara tas, kas jādara. Vairāk vadīsimies no prāta, nevis jūtu pozīcijām. Pie jaunām lietām nevajadzētu vēl ķerties, labāk pabeigt vecās, sen zināmās. Šodien vajadzētu izvairīties no darbošanās ar lakām, krāsām un citām indīgām vielām. Tāpat kosmētiskas vai medicīniskas procedūras, kas saistītas ar kārpu, dzimumzīmju un furunkulu likvidēšanu, ieteicams atstāt uz citu dienu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apmeklētāju aptauja

Vai Latvijā cilvēkus apzināti izdzīvo no laukiem?