1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
Lapa atjaunota:
23-04-2024
Vārdadienas šodien: Bārbala, Līksma

Rakstos

Par valdības sapņiem

“2020.gadā Latvijā ir pārdomāta un attīstīta ceļu infrastruktūra. Kvalitatīvi ceļi savieno nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centrus, kuros koncentrēta ražošana un pakalpojumi. Pateicoties mērķtiecīgām investīcijām, reģionālajos attīstības centros radītas jaunas darbavietas, un daudzi Latvijas iedzīvotāji izvēlas dzīvot reģionu centriem tuvējās teritorijās.”
Šāds tēlojums mūsdienu Latvijas iedzīvotājiem droši vien šķiet ņemts no pasaku grāmatas vai vienkārši ir melnais humors. Taču patiesībā tas ir citāts no oficiāla dokumenta - spēkā esoša “Nacionālā attīstības plāna 2014.-2020”. Izpildīt plānošanas dokumentā paustos labos nodomus Saeima, valdība, Satiksmes un Finanšu ministrijas nav nedz spējušas, nedz tā īsti pat gribējušas. Skaudrā realitāte liecina par dramatisku finansējuma samazinājumu ceļu nozarei, kura rezultātā pēc dažiem gadiem autobraucēji jau ar zināmu nostalģiju varēs atcerēties, cik lieliskā stāvoklī ceļi bija 2019.gadā. Proti, vēl pavisam nesen, 2018.gadā, valdība optimistiski plānoja, ka investīciju apjoms nozarē šogad sasniegs 325,6 miljonus eiro. Tagad redzams, ka realitātē no sapņiem pāri palikuši tikai 86,3 miljoni eiro – nepilnas četras reizes mazāk. Šīs valdības taktika ir nerunāt par šodienas problēmām, nepiedāvāt risinājumus, bet sapņot un diskutēt par tālāku laiku, piemēram, par ātrgaitas valsts ceļu mugurkaulu starp lielākajām pilsētām 2040.gadā. Mums nav zināms, vai tiek sapņots arī par finansējuma avotiem. Realitātē sakarā ar finansējuma un darba apjomu samazinājumu pirmie ceļu būves uzņēmumi jau pārtraukuši darbību, savukārt citi atlaiž darbiniekus. Nākotnē tas atstās būtisku ietekmi uz darbu kvalitāti, jo pat gadījumā, ja finansējums tiks palielināts, sagatavot speciālistus un apmācīt darbiniekus nāksies no jauna. Dzīvojam paradoksu laikā - ceļi jūk un brūk, bet valdība strauji un noteikti iznīcina savu ceļu un tiltu būves nozari.
Ceļu, tiltu un dzelzceļu būvē, pēc Valsts ieņēmumu dienesta 2019.gada novembra datiem, strādāja 9100 darbinieki. Biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” veica aptauju, kas liecina, ka šogad darbinieku skaits samazināsies līdz aptuveni 5,5 tūkstošiem strādājošo, proti, samazināsies par 3,5 tūkstošiem. Visticamāk, ka, turpinoties šādai politikai, strādājošo skaits ik gadu ruks vēl vairāk. Tāpat jāpiebilst, ka, pēc provizoriskām aplēsēm, šogad, salīdzinot ar 2019.gadu, nozares uzņēmumu samaksātie nodokļi valsts budžetā samazināsies par aptuveni 11,5 miljoniem eiro.
Biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs”

vadi

Veiksmes prognoze


.